Granitt

Geir Granitt har vært dypt nede i jorda, og brukes ofte til å bygge ting av.

Uff, det er så kaldt her! Litt bedre nå som det er sommeren og grønt grass, men der jeg kommer fra, der kan man snakke om varme! Ikke for det, altså, det var ikke bare kult der heller, for der var det så varmt at sånne som jeg smeltet. Jeg snakker nemlig om et sted langt nede i jorda. Visste du at temperaturen øker nedover i jordskorpa?

Så lå jeg der da, som smelte, men så begynte det å mase noe skikkelig nedenfra. Smelten begynte å bevege seg oppover mot jordskorpa og alt ble mer behagelig! Jeg begynte å størkne, det kan du se på de vakre hvite, rødoransje og mørke bitene jeg er laget av. Dette er ulike mineraler som ble slik da jeg stivnet. Pent, ikke sant?

Jeg er ikke så uvanlig, du kan finne mange som ligner på meg i Norge. Men jeg kommer fra Drammen, der kan du se hvordan søsknene mine har blitt sprengt ut av fjellet for å bli til bygningsstein og pukk. Det er ikke bare du som synes jeg er pen å se på, forstår du!

Last ned PDF her.

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler