Larvikitt

Lars Larvikitt er veldig stolt av å være Norges nasjonalbergart! Han er sjelden, men du kan se den fine blåfargen hans på bygninger mange steder i verden, for han er skikkelig populær. Når du finner ham som rullestein i fjæra, ser han derimot veldig annerledes ut.

Jeg er både utrolig flott og sjelden! Du finner meg bare i Norge, i et ganske lite område. Og så er jeg kalt opp etter byen der jeg ble funnet; Larvik. Nå sier du kanskje at du treffer på meg over alt, men det er bare fordi jeg og søsknene mine er blitt sendt til hele verden, som fasadestein, benkeplater, fliser og en hel masse gravsteiner.

Det er på grunn av den blå fargen min jeg er så populær. Jeg har blitt fraktet rundt med isen fra Larviks-området og siden vasket av bølgene, så at jeg er blå kan du nok ikke se nå. Men du har sikkert sett meg når jeg er polert. Da kan du se at jeg er satt sammen av ulike krystaller. Jeg består nesten bare av feltspat, men det gjør vel ikke noe så lenge resultatet er pent å se på!

En gang var jeg også smelte langt nede i dypet. Og jeg trivdes godt der nede, krystallene mine kunne vokse seg store og pene. Så ble det kjøligere og hele smelten størknet. Og jeg ble til larvikitt. Landet vårt har vært gjennom mye siden den tid, mange isbreer har tært på landskapet. Derfor kan du finne meg oppe i dagen nå.

I Larviksområdet kan du se mange brudd der jeg og søsknenen mine blir tatt ut for å bli sendt ut i verden.

Last ned som pdf.

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler