Gabbro

Gunnulf Gabbro er en dypbergart, det vil si at han har vært smelte langt nede i dypet, og har størknet til stein. Han består av mest mørke og noen lyse mineraler.

Synes du jeg er stilig? Mørk og flott, ikke sant. Og jeg kan fortelle om hvor mørkt det er nede i jorda også. Og varmt. For der kommer jeg fra, nesten fra jordas indre.

Jeg er også en av de steintypene som kommer fra en smelte. Jeg er i veldig nær slekt med Børre Basalt, han var bare så mye mere rastløs enn meg. Og litt freidig, der han strømmet opp og ut av en vulkan. Jeg tok det mer med ro. Det er nemlig sånn her på jorda at det som er sikkert er at alt forandrer seg. Og etter hvert så ble det kjøligere der nede i smelten min. Jeg ble skikkelig kald, og så størknet jeg til denne flotte gabbroen.

Vi gabbroer er egentlig en stor familie med bergarter som ligner ganske mye på hverandre. Du kan finne oss mange steder i Norge, både i den eldste steingrunnen i Kragerø og Bamble, eller oppe i de høye fjellene våre. Inne i Kragerø har jeg en veldig populær bror som er enda mørkere enn meg. Han er en skikkelig hardhaus, han tåler så mye at han blir blandet i asfalt som brukes på veien. Hvis du tar ferja til Kragerø kan du se opp til det bruddet der broren min blir sprengt ut av fjellet. Fint å være populær også!

Last ned PDF her.

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler