Kalkstein

Klara Kalkstein kan du se i den bratte fjellskrenten ved Porsgrunn og Skien. Hun er bygget opp av kalkskall fra dyr som bodde i havet for lenge siden, og inneholder mange fossiler!

På en måte er jeg i familie med Sara Sandstein. Ingen av oss har vært skumle smelter under vulkaner, nei vi likte å ha det litt roligere, vi.

En gang var jeg gammel havbunn. For lenge siden, mer enn 400 millioner år siden. Da var det flott her, varmt, deilig vann med et yrende dyreliv. Sjøliljer, trilobitter og andre raringer som ikke finnes lengre. Korallrev var det, til og med. Disse dyra kan du kanskje finne rester av hvis du ser nøye på meg. Jeg vokste til, etter hvert ble det masse kalkslam og kalkbiter oppå hverandre. Noen ganger, i uvær, blandet det seg litt sand og leire sammen med kalkslammet. Etter som jeg ble tykkere og tykkere ble det mer og mer press på meg. Kalkbitene “limte” seg sammen og her ser du hvordan jeg ble til slutt: en fin, stripete stein som kan fortelle mye om hvordan det en gang var rundt meg.

Jeg er ganske nyttig også. Visste du at sånne som meg blir brukt i sement? Kanskje du visste det, men at du finner meg i tannkremen eller i papiret du tegner og skriver på, det var kanskje nytt? Vi steiner kan være til bruk for mye vi, nemlig. Så det kan være lurt å lytte til det vi har å fortelle!

Last ned som pdf. 

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler