Kvartsitt

For lenge, lenge siden var Kari Kvartsitt en sandstrand, men har blitt presset og varmet. Derfor har hun forandret seg litt, men hun er for det meste er laget av kvarts, slik sanden også var.

Jeg har reist ganske langt! Helt fra øvre Telemark; der var jeg en gang en fin og hvit sandstrand. Så vidt jeg husker, da. Det står litt dårlig til med hukommelsen, forstår du, jeg er jo mer enn en milliard år gammel.

Jeg har opplevd mye av det samme som Gerda Gneis. På vår urolige jord har jeg også en gang vært nede i en svært fjellkjede. Det er travle tider her på jorda, nemlig, det er jo jammen meg en ny fjellkjede på gang hvert 500 millioner år. Og jeg som var så fin sand ble presset sammen, de små sandkorna mine ble sveiset sammen og så ble jeg fine, hvite Kari Kvartsitt.

Men jeg er ikke bare pen, jeg er nyttig også. Uten meg hadde ikke du hatt PC eller mobiltelefon, og ikke hadde du hatt solcellepanel på hytta di heller. Du hører kanskje av navnet mitt at jeg består av kvarts? Og det er et nyttig og viktig mineral som ble tatt ut av fjellet i Kragerø i mange år. Selv kommer jeg fra Gaustatoppen og har reist av gårde med isbreene, men det er en
annen historie.

Last ned PDf her.

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler