Rombeporfyr

Ragna Rombeporfyr er en flott dame som er ganske unik. Hun er en lava som bare er funnet tre steder i verden!

Ja, Lars Larvikitt og jeg er i familie med hverandre, kan du se at vi ligner litt? Jeg var også smelte nede
i dypet en gang, sammen med Lars.

Men jeg var litt mer rastløs, jeg ville opp og se litt av verden. Opp og fram, der har du meg. Helt til toppen, rant ut over jordoverflaten. Jeg vet at sånne åpninger i jordskorpa som jeg rant ut av kalles vulkaner, så jeg er altså en vulkansk bergart.

Det var mye kaldere her oppe på jorda enn nede i dypet, så jeg størknet ganske raskt. Noen deler av meg, de lyse flekkene, hadde stivnet litt før, på vei opp fra smelten. De lyse mineralene hadde litt bedre tid på seg til å bli krystaller, derfor er jeg full av slike hvite romber, mens resten av meg er mye mere finkorna.

Når Lars sier at han er sjelden, så er jeg også egentlig det. Ikke akkurat her omkring, men i hele verden så finner du meg bare noen veldig få steder. Hvis du finner meg på stranda i Danmark eller i Tyskland, så kan du være sikker på at jeg er kommet fra et sted i nærheten av Geoparken! Tatt meg en tur med isen, kan du si. 

Last ned som pdf

Om skole

Aktuelle kunnskapsmål i læreplanen er listet opp for hver av aktivitetene og oppgavene, og det angis hvilke trinn de passer for. Noen av oppgavene har lenker til artikler med bakgrunnsstoff. Disse er samlet under «Artikler og fakta». Både oppgavene og artiklene er merket med emneord.

Målet er å integrere så mange fag som mulig i hvert undervisningsopplegg. Vi fokuserer på geologi, historie, samfunnsfag og biologi.

Oppleggene skal gi rom for undring, resonnering og diskusjon. Vi fokuserer på utforskende arbeidsmåter og legger til rette for variasjon i læringsformer og undervisningssted. Dette tror vi gir flere elever muligheter til å delta i undervisningen, fordi ulike mennesker bruker ulike læringsstrategier. Læring i friluft og ved eksperimenter gir motivasjon og interesse for naturen.

Naturen som læringsarena

Utviklet med støtte fra UNESCO.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler